81-189 Gdynia
ul. Maciejewicza 9
ROCZNA KONCEPCJA PRACY Przedszkola Nr 47 „Leśna Pętelka” w Gdyni
,,Kocham cię, Polsko”
Kształtowanie szacunku dla własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej; dostrzeganie piękna i wartości polskiej kultury
Kierunek polityki oświatowej 2020/2021:
Cechą naszych czasów jest wielka zmienność świata, w którym przychodzi nam żyć. Wiąże się to z szybkim przekształceniem otoczenia, technicznymi odkryciami, zmianami politycznymi i społecznymi. Tempo i zakres przemian, z którymi zapoznają się dzieci w wieku przedszkolnym, będą jeszcze większe, gdy wejdą one w dorosłe życie. Problemem, który pozostanie zawsze aktualny, będzie stosunek człowieka do własnej Ojczyzny, przywiązanie i miłość do niej, a także poczucie wspólnoty ze wszystkim, co się w Polsce dzieje i co jej dotyczy.
Wychowanie patriotów jest procesem długotrwałym i zaczyna się już od najmłodszych lat, gdyż żywa wyobraźnia małego dziecka, duża wrażliwość emocjonalna i zaciekawienie światem sprzyja kształtowaniu obrazu Ojczyzny, który pozostaje na całe życie. Od tego, jaki obraz Ojczyzny ukształtuje się w umyśle i sercu dziecka, zależeć będzie, czy wejdzie ono w dorosłe życie świadome swojej tożsamości narodowej, pełne przywiązania do kraju ojczystego i ludzi w nim żyjących, wrażliwe na sprawy i zmiany dokonujące się w Polsce.
Wychowanie patriotyczne rozpoczyna się już od progu rodzinnego domu i towarzyszy dzieciom również w przedszkolu i w codziennym życiu. To właśnie w rodzinie należy kultywować szacunek do symboli narodowych, do małej i wielkiej Ojczyzny. Dobry przykład rodziców dostarcza dziecku wzorów zachowania w kontakcie z symbolami narodowymi i reagowaniu na nie. Naśladowanie odpowiedniego zachowania ojca i matki w zetknięciu się z polskim godłem lub hymnem narodowym uczy szacunku do nich. Żadna grupa nie może istnieć, jeśli nie będzie miała wspólnego systemu wartości chroniącego tożsamość. Z tak rozumianym pojęciem Ojczyzny wiąże się patriotyzm.
Zaznajamianiu dzieci z symbolami narodowymi powinna towarzyszyć radość, a jednocześnie poczucie powagi tematu. Symbole narodowe powinny wzbudzać dumę u dzieci, że są Polakami. Postawa szacunku wobec narodowych symboli była i powinna być przejawem kultury i dojrzałości obywatelskiej społeczeństwa. Dlatego już w najmłodszej grupie przedszkolnej powinno kształtować się właściwy stosunek do symboli narodowych.
Wychowanie patriotyczne jest tą dziedziną, której wyników w odniesieniu do dzieci, nie da się zmierzyć. Jednak nauczyciel powinien być przekonany, że otworzył dziecięce serca i umysły na kraj ojczysty i ludzi w nim żyjących. Musi być pewien, że dzieci wiedzą, że są Polakami, a Polska jest ich Ojczyzną.
W wychowaniu patriotycznym dzieci chodzi o kształtowanie postaw emocjonalnego przywiązania do ojczystego kraju, o rozwijanie pozytywnych zachowań społecznych i cech charakteru dobrego Polaka-patrioty. Wspólne przeżywanie świąt narodowych i lokalnych, opieka nad miejscami pamięci narodowej, uczestnictwo w programach i konkursach o charakterze patriotycznym a także wycieczki historyczno-krajoznawcze, śpiewanie pieśni patriotycznych integrują i ukazują dzieciom współczesne oblicze patriotyzmu.
Cel główny:
Cele szczegółowe. Dziecko:
Zadanie |
Sposoby realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
Piękna nasza Polska cała |
· Zorganizowanie w każdej grupie kącika o tematyce patriotycznej. Kącik powinien być wyposażony w godło, tekst hymnu i flagę polską oraz w literaturę przybliżającą dzieciom Polskę · Interaktywna prezentacja multimedialna o Polsce dla dzieci |
październik |
wszystkie nauczycielki
Emilia Kupczyk |
W starym kinie |
· Zapoznanie dzieci z klasycznymi polskimi animacjami (do wyboru: Reksio, Bolek i Lolek, Dziwne przygody Koziołka Matołka, Przygód kilka wróbla Ćwirka, Przygody kota Filemona, Pomysłowy Dobromir, Zaczarowany Ołówek, Miś Uszatek, Porwanie Baltazara Gąbki) · Rodzinny konkurs przedszkolny. Wykonanie dowolną techniką Koziołka Matołka. |
cały listopad
II tydzień listopada |
wszystkie nauczycielki
Kamila Łyszyk |
Polska w barwach biało-czerwonych |
· Uroczyste odśpiewanie Hymnu Narodowego · Każdy przedszkolak to mały Polak – zapoznanie z prawami dziecka |
10.11.2020 20.11.2020 |
wszystkie nauczycielki wszystkie nauczycielki |
Polskie Święta |
· Zapoznanie z tradycjami Bożego Narodzenia · Przedszkolne spotkania pastorałkowe |
grudzień |
wszystkie nauczycielki
|
Polska na ludowo |
· Zapoznanie dzieci z klasycznymi zabawami ludowymi (do wyboru: Mam chusteczkę haftowaną, Stary niedźwiedź mocno śpi, Ulijanka, Różyczka, Łabędzie, Jawor, Mało nas do pieczenia chleba, Gąski, gąski do domu, Grozik, Rolnik sam w dolinie, Ojciec Wirgiliusz itp.) · Według przepisu babci –przygotowanie potrawy regionalnej z zaproszonym gościem (Jeżeli pozwoli sytuacja epidemiczna) · Nauka tańca regionalnego i pieśni regionalnej |
styczeń |
wszystkie nauczycielki |
|
· Zapoznanie dzieci z podstawowymi informacjami na temat Gdyni · Przygotowanie kącika o tematyce Gdyni i Kaszub · Fotobudka z motywem kaszubskim · Herb mojego miasta – przygotowanie herbu Gdyni dowolną techniką · Moja miejscowość za 100 lat – międzyprzedszkolny konkurs plastyczny |
luty |
wszystkie nauczycielki
Marta Guzowska |
Sławni Polacy |
· Przybliżenie dzieciom sylwetek wybranych sławnych Polaków (do wyboru: Jan Brzechwa, Fryderyk Chopin, Mikołaj Kopernik, Kornel Makuszyński, Julian Tuwim, Jan Matejko, Maria Skłodowska-Curie) |
marzec |
wszystkie nauczycielki |
|
· Czytanie wybranych polskich legend (do wyboru: Wars i Sawa, Złota Kaczka, Smok wawelski, Bazyliszek, Pan Twardowski, O królewnie Juracie, Toruńskie pierniki, Skąd się wzięła Wisła itp.) · Międzynarodowy Dzień Książki i Praw autorskich - Narodowe Czytanie Legend i Baśni Polskich przez zaproszonych gości (jeśli pozwoli sytuacja epidemiczna) |
kwiecień
23.04.2021 |
wszystkie nauczycielki |
Polska przyroda |
· Na majowej łące – przygotowanie zielnika z polskich roślin · Założenie klombu na terenie przedszkola zawierającego typowe polskie rośliny |
maj |
wszystkie nauczycielki grupy starsze |
Co wiemy o Polsce |
· Turniej wiedzy patriotycznej · Wycieczka związana z regionem (Jeżeli pozwoli sytuacja epidemiczna) · Kocham Cię Polsko – podsumowanie wszystkich zadań z koncepcji rocznej |
I połowa czerwca |
grupy starsze |
"Przedszkole jest miejscem dobrej zabawy, mądrością, szczęściem, radiością...”
81-189 Gdynia
ul. Maciejewicza 9