81-189 Gdynia
ul. Maciejewicza 9
ROCZNA KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 47 ,,LEŚNA PĘTELKA” W GDYNI
,,PĘTELKOWE WĘDRÓWKI Z BIEGIEM RZEKI WISŁY”
Wisła odgrywa ogromną rolę dla całej Polski, dlatego ważne jest, aby podejmować działania o charakterze ekologicznym, które będą dążyć do zachowania naturalnego piękna Wisły. Warto podkreślić, iż znajomość historii oraz walorów turystycznych miast położonych nad Wisłą jest konieczna dla rozwijania świadomości, rozbudzania ciekawości oraz budowania odpowiedzialności.
Współcześnie równowaga między korzystaniem z dóbr środowiska a dbałością o jego stan ulega zaburzeniu. Chaos rzeczywistości, wszechobecny pośpiech, konsumpcyjne aspekty życia powodują, że człowiek nie zawsze dostrzega wartość środowiska naturalnego i potrzebę dbania o nie jak o coś własnego. Może to powodować zwiększoną ilość zanieczyszczeń prowadzących do zubożenia środowiska przyrodniczego. Wielka odpowiedzialność w kwestii zrozumienia relacji człowiek - środowisko spoczywa na wszystkich, którzy uczestniczą w rozwoju dziecka, bowiem dzięki najbliższemu otoczeniu w dziecku rodzą się postawy poszanowania przyrody.
CELE:
Zadanie |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1. Kącik patriotyczny |
· Stworzenie kącika patriotycznego w każdej z grup- wyposażenie go w ciągu roku zgodnie z tematyką omawianego regionu Polski. |
· Wrzesień/październik · Aktualizacja przez cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
2. Legendy o powstaniu Wisły |
· Zapoznanie z legendą o powstaniu Wisły |
· Październik |
Wszystkie nauczycielki |
3. Wisła wita Wisłę. Poznanie góralskiego regionu miasta Wisła. |
· Wykonanie pracy plastycznej- Malownicze Beskidy · Beskidzkie stroje, muzyka i tańce · Barania Góra- początek ujścia Wisły · Rośliny i zwierzęta żyjące na terenie górski
|
· Listopad |
Wszystkie nauczycielki |
4. Witamy w Krakowie |
· Zapoznanie dzieci z najważniejszymi zabytkami Krakowa · Poznanie legendy o Hejnale Mariackim i Smoku Wawelskim · Wykonanie pracy plastycznej związanej z legendami i miastem Krakowa · Nauka tańca ludowego- Krakowiak |
· Grudzień/ styczeń |
· Wszystkie nauczycielki
· Starsze grupy
· Wszystkie nauczycielki |
5. Warszawa stolicą Polski |
· Zapoznanie z historią miasta, wysłuchanie legendy ,,Wars i Sawa” · Poznanie ,,Legendy o Bazyliszku” · Poznanie najważniejszych zabytków Warszawy · Wykonanie pracy plastycznej pt: ,,Pomniki i zabytki Warszawy” |
· Luty |
· Wszystkie nauczycielki
· Grupy starsze |
6. Rodzinny konkurs |
· Przeprowadzenie konkursu plastycznego ,,Miasta i krajobrazy znad Wisły” |
· Marzec |
· Kamila · Ewa |
7. Piernikowe miasto Toruń |
· Zapoznanie z zabytkami miasta Toruń · Przedstawienie dzieciom postaci Mikołaja Kopernika · Zapoznanie z legendami : ,,Legenda o powstaniu Torunia”, ,,Legenda o piernikarzu i Katarzynie” |
· Marzec |
· Wszystkie nauczycielki |
8. Tam, gdzie Wisła wpływa do morza- miasta Zatoki Gdańskiej |
· Zapoznanie dzieci z najważniejszymi zabytkami Gdańska · Skąd pochodzi nazwa Trójmiasto? · Wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej charakterystyczne miejsca Trójmiasta · Poznanie charakterystycznych cech krajobrazu nadmorskiego: plaże, wydmy, klif, półwysep, zatoka itp.. |
· Kwiecień |
· Wszystkie nauczycielki |
9. Pieśni i tańce |
· Wewnątrzprzedszkolny przegląd polskich pieśni i tańców znad Wisły |
· Kwiecień |
· Wszystkie nauczycielki |
10. Fauna i flora rzeki Wisły |
· Zapoznanie z roślinnością znajdującą się w Wiśle · Zapoznanie z zwierzętami zamieszkującymi Wisłę |
· Maj |
· Wszystkie grupy |
11. Quiz |
· Międzyprzedszkolny konkurs wiedzy o rzece Wiśle i miastach leżących wzdłuż niej |
· Czerwiec |
· Dorota, Ewa |
"Przedszkole jest miejscem dobrej zabawy, mądrością, szczęściem, radiością...”
81-189 Gdynia
ul. Maciejewicza 9